14 April 2011

Doa.



Doa adalah senjata orang mukmin yang paling mustajab.


Ni adalah kata-kata seorang guru aku. Waktu tu, umat islam di Palestin, di negara-negara arab lain sedang dalam peperangan. Tapi apa yang kita, umat islam lakukan apabila saudara kita sendiri dizalimi oleh kaafirun ?


Kita, rakyat sebuah negara islam, dan kita tak punya apa-apa kuasa untuk bantu mereka. Kita tak boleh dengan nekad pergi berperang untuk mereka. Kita tak berdaya dan kita tak mampu.


Yang kita ada, hanyalah DOA. Kita berdoa buat kesejahteraan mereka. Kita berdoa semoga Allah memberi kemenangan pada muslimin. Kita berdoa semoga mereka tabah menghadapi ujian Allah itu.


Jadikan doa itu amalan kita seharian.


Doa bukan hanya atas tikar sembahyang je. Dan bukan sebelum makan je ada doa. Dalam kehidupan kita, nak buat apa pun ada doa. Doa tu umpama pelindung diri. Contohnya, doa masuk tandas. Err. . sapa tak hapal boleh google. =)


Macam yang kita tau, tandas tu tempat banyak syaitan. Dan bila kita masuk tandas, kompem-kompen kena buka aurat. Jadi sebab tu ada doa yang bermaksud, kita mintak dilindungkan dari syaitan jantan dan syaitan betina.


Banyak lagi la doa-doa untuk aktiviti harian kita. Dari bangun tidur sampai la masa nak tidur balik. Semuanya dah diajar waktu tadika dan sekolah agama rakyat. Tinggal kita nak amalkan je. Paling-paling pun, mulailah sesuatu aktiviti kita dengan Basmalah, iaitu bismillahirrahmanirrahim.






*Untuk improvement diri sendiri juga.


Sekian.

7 comments:

misz molecule said...

sweet!

MEH KITE IMPROVE SAME2.


Ala...dtg la..



ada entry baru..


http://thyyunxthiya.blogspot.com/2011/04/enam-ratus-enam-puluh-enam-666.html

A'IM said...

:)

nas said...

doalah bila nk buat sesuatu perkara... better jgn berdoa bila dlm kesusahan.. baik berdoa bila susah atau senang..

p/s- xreply komen awak lagi... nk sambung study :P

muhammad iqbal hakimi bin tahir said...

doalah ketika susah senang sakit mahupun sihat.. =)

nas said...

senyap je rian......

A'IM said...

moga dikabulkan doa kita tu

RIAN said...

insyaallah. =) doa sentiasa diajar untuk melindungi diri. ^_^

 
Copyright © Inspiration Box
Blogger Theme by BloggerThemes | Theme designed by Jakothan Sponsored by Internet Entrepreneur